Wyświetlone zostało 500 ostatnio wprowadzonych do katalogu pozycji (nowe nabytki). Zostały one posortowane malejąco po numerze inwentarzowym. Pozycje można tylko przeglądać, nie działa w tym trybie wyszukiwanie.
Bibliografia przy artykułach. Tekst częściowo w języku angielskim. Spis treści również w języku polskim i angielskim.Streszczenie w języku angielskim. Streszczenia artykułów w języku polskim.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 7 dni
Edyta Janus, Aneta Bac, Aleksandra Kulis, Agnieszka Smrokowska-Reichmann ; patronat merytoryczny Komitet [>>] Rehabilitacji, Kultury Fizycznej i Integracji Społecznej PAN.
Opieka nad osobami starszymi jest wyzwaniem teraźniejszości. Terapia zajęciowa umożliwia właściwe ich wspieranie w zakresie wykonywania znaczących dla nich zajęć oraz podnoszenia jakości życia.
Dysfunkcje narządu ruchu są najczęstszą grupą schorzeń wśród pacjentów. Aby skutecznie im pomóc, należy sięgać po zróżnicowane środki terapeutyczne. Jedną z metod, która stanowi niezbędny element właściwie prowadzonej rehabilitacji oraz potrafi znacząco podnieść jakość życia osoby chorej nawet w sytuacji, gdy walczy ona z chorobą postępującą i niewyleczalną, jest terapia zajęciowa. Podręcznik ten jest kolejną pozycją z serii "Terapia zajęciowa", tak jak poprzednie, opracowaną przez praktyków i zarazem nauczycieli akademickich. Bogato ilustrowana publikacja (ponad 160 rycin): - kompleksowo przedstawia teoretyczne i praktyczne aspekty pracy terapeuty zajęciowego z pacjentem z dysfunkcją narządu ruchu, - pokazuje możliwości i sposoby pracy m.in. w przypadkach dysfunkcji pochodzenia neurologicznego, ortopedycznego, reumatologicznego i urazowego, - zawiera krótką charakterystykę wybranych schorzeń narządu ruchu oraz opis towarzyszących im typowych objawów, mających znaczący wpływ na obniżanie funkcjonalności pacjentów, - omawia sposoby przemieszczania się chorych z dysfunkcjami narządu ruchu z uwzględnieniem podstawowej wiedzy z zakresu protetyki i ortotyki, przedstawia studia przypadków ilustrujące postępowanie terapeuty zajęciowego oraz zastosowanych przez niego rozwiązań terapeutycznych, - zawiera treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w krajach Unii Europejskiej. Podręcznik polecany osobom kształcącym się na kierunkach terapia zajęciowa oraz fizjoterapia. Będzie również pomocny dla aktywnych zawodowo terapeutów zajęciowych, fizjoterapeutów i rehabilitantów.
2. Wybrane objawy powodujące ograniczenia funkcjonalne osób z dysfunkcjami narządu ruchu - Aneta Bac
2.1. Wprowadzenie
2.2. Ból
2.3. Ból fantomowy
2.4. Deformacje ręki
2.5. Drżenia mięśni
2.6. Obrzęki
2.7. Obniżona tolerancja wysiłku
2.8. Osłabienie siły mięśni
2.9. Przykurcze i zesztywnienia
2.9.1. Przykurcze
2.9.2. Zesztywnienia
2.10. Spastyczność i wiotkość mięśni
2.10.1. Spastyczność
2.10.2. Wiotkość
2.11. Zaburzenia chodu
2.11.1. Chód w niedowładzie połowiczym
2.11.2. Chód nożycowy
2.11.3. Chód parkinsonowski
2.11.4. Chód ataktyczny
2.11.5. Chód antalgiczny
2.11.6. Chód ostrożny
2.12. Zaburzenia czucia
2.13. Zaburzenia koordynacji ruchowej
2.14. Zaburzenia równowagi
2.15. Zła postawa ciała
Pytania sprawdzające
3. Założenia terapii zajęciowej w dysfunkcjach narządu ruchu - Anna Misiorek
3.1. Wprowadzenie
3.2. Podstawowe idee terapii zajęciowej
3.2.1. Holizm
3.2.2. Terapia zajęciowa a zdrowie
3.2.3. Podejście Person-Centred Practice
3.3. Obszary pracy terapeuty zajęciowego
3.3.1. Wykonywanie zajęć
3.3.2. Umiejętności związane z wykonywaniem czynności
3.3.3. Wzorce zachowań
3.3.4. Konteksty i środowiska
3.3.5. Wymogi aktywności
3.3.6. Czynniki osobowe
3.4. Proces terapii zajęciowej, cele terapii, typy interwencji terapeutycznej
3.4.1. Charakterystyka procesu terapii zajęciowej
3.4.2. Cele interwencji terapeutycznej9
3.4.3. Typy interwencji terapeutycznej
Pytania sprawdzające
4. Narzędzia oceny w pracy z osobami z dysfunkcjami narządu ruchu - Paulina Aleksander-Szymanowicz
4.1. Wprowadzenie
4.2. Wywiad
4.3. Badanie czynnościowe
4.3.1. Oglądanie
4.3.2. Badanie dotykiem
4.3.3. Pomiary liniowe
4.3.4. Pomiary kątowe zakresów ruchu i zapis według systemu SFTR
4.3.5. Wybrane testy funkcjonalne
4.3.6. Badanie siły mięśniowej
4.3.7. Kwestionariusze
4.3.8. Testy
4.3.9. Skale
4.4. Narzędzia dodatkowe - diagnostyka obrazowa
Pytania sprawdzające
5. Obszary interwencji u osób z dysfunkcjami narządu ruchu - Aneta Bac
5.1. Wprowadzenie
5.2. Charakterystyka obszarów interwencji
5.3. Podstawowe czynności życia codziennego (BADL)
5.3.1. Kąpiel i branie prysznica
5.3.2. Ubieranie się
5.3.3. Jedzenie
5.3.4. Komunikacja funkcjonalna
5.3.5. Mobilność funkcjonalna
5.3.6. Zabiegi kosmetyczne i higiena jamy ustnej
5.3.7. Korzystanie z toalety
5.4. Złożone czynności życia codziennego (IADL)
5.4.1. Dbanie o ubrania
5.4.2. Poruszanie się poza domem
5.4.3. Prowadzenie samochodu
5.4.4. Pisanie ręczne
5.4.5. Lekkie prace domowe
5.4.6. Zarządzanie finansami
5.4.7. Przygotowywanie jedzenia
5.4.8. Zarządzanie lekami i dbanie o zdrowie
5.4.9. Odpoczynek i sen
5.4.10. Robienie zakupów
5.5. Czynności związane z czasem wolnym, wypoczynkiem i życiem społecznym
5.6. Inne obszary interwencji
5.6.1. Ryzyko upadków
5.6.2. Wykluczenia społeczne
5.6.3. Pomoc w kontaktach z instytucjami i w pozyskiwaniu środków finansowych
5.6.4. Doradztwo zawodowe
Pytania sprawdzające
6. Transfer osób z dysfunkcjami narządu ruchu - Paweł Zychowicz
6.1. Wprowadzenie
6.2. Podstawowe założenia bezpiecznego przemieszczania pacjentów
6.3. Ryzyko w trakcie transferów i jego ocena
6.3.1. Zagrożenia przeciążeniem w wyniku przemieszczania pacjenta
6.3.2. Zasady bezpiecznego przemieszczania i podnoszenia osób
6.4. Metody transferu osób z dysfunkcjami narządu ruchu
6.4.1. Samodzielny transfer w codziennych czynnościach
6.4.2. Techniki przemieszczania i podnoszenia osób z dysfunkcjami narządu ruchu z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego
6.4.3. Techniki ręcznego przemieszczania i podnoszenia osób z dysfunkcjami narządu ruchu
6.5. Pomoc terapeuty w trakcie chodzenia
6.5.1. Chodzenie z asekuracją
6.5.2. Chodzenie o kulach
6.6. Promocja zdrowia opiekuna osoby z niepełnosprawnością jako zadanie terapeuty zajęciowego
Pytania sprawdzające
7. Wyroby medyczne w terapii osób z dysfunkcjami narządu ruchu - Tomasz Szaporów
7.1. Wprowadzenie
7.2. Definicja wyrobu medycznego
7.3. Klasyfikacja wyrobów medycznych
7.4. Podział wyrobów medycznych
7.4.1. Wyroby ortotyczne
7.4.2. Wyroby protetyczne
7.4.3. Wyroby pomocnicze-wybrane zagadnienia
7.5. Źródła finansowania wyrobów medycznych
7.5.1. Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ)
7.5.2. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej (MOPS) i Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie (PCPR)
7.5.3. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON)
7.5.4. Fundacje
7.6. Projektowanie i wytwarzanie indywidualnych wyrobów ortopedycznych
Pytania sprawdzające
8. Praktyczne aspekty terapii zajęciowej w dysfunkcjach narządu ruchu - Urszula Chrobota
8.1. Wprowadzenie
8.2. Cele terapii zajęciowej w dysfunkcjach narządu ruchu
8.3. Proces terapii zajęciowej
8.4. Terapia ręki
8.5. Adaptacje środowiska
8.6. Profilaktyka upadków
8.7. Metody ochrony stawów stosowane w profilaktyce i terapii dysfunkcji narządu ruchu
8.7.1. Zachowanie równowagi pomiędzy aktywnością i wypoczynkiem
8.7.2. Ograniczanie wykonywania czynności długotrwałych, powtarzalnych, wykonywanych w tej samej pozycji, ruchów pogłębiających deformacje i nasilających ból
8.7.3. Umiejętne przenoszenie przedmiotów i rozkładanie ciężaru
8.7.5. Nauka technik wykonywania czynności z ograniczeniem przeciążania stawów i nasilania bólu
8.7.6. Wykorzystanie zaopatrzenia ortotycznego
Pytania sprawdzające
9. Terapia zajęciowa w dysfunkcjach narządu ruchu - studia przypadków - Anna Bukowska
9.1. Wprowadzenie
9.2. Pacjent z chorobą zwyrodnieniowo-zniekształcającą stawów
9.3. Pacjent po amputacji kończyny
9.4. Pacjent ze stwardnieniem rozsianym
9.5. Pacjent z chorobą Parkinsona
9.6. Pacjent po udarze niedokrwiennym mózgu
9.7. Pacjent z zesztywniającym zapaleniem stawów kręgosłupa
Pytania sprawdzające
Piśmiennictwo
PRZEZNACZ.:
Dla osób kształcących się na kierunkach terapia zajęciowa oraz fizjoterapia. Pomocny dla aktywnych zawodowo terapeutów zajęciowych, fizjoterapeutów i rehabilitantów.
UWAGI:
Na stronie tytułowej i okładce: Patronat merytoryczny Komitet Rehabilitacji, Kultury Fizycznej i Integracji Społecznej PAN. Bibliografia na stronach 223-227. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 7 dni
Książka przybliża specyfikę sytuacji rozwodowej rozumianej jako procesu przebiegającego w trzech fazach: okresu nasilonego konfliktu małżeńskiego poprzedzającego decyzję o rozstaniu, okresu formalnego rozwodu oraz okresu porozwodowego cechującego się licznymi zmianami i wymagającego adaptacji do nich. W każdym z tych okresów ukazano problemy i trudności z perspektywy dorosłych i dzieci z uwzględnieniem modeli wyjaśniających ich funkcjonowanie oraz efektywność procesów adaptacyjnych. Autorki opisały problemy istotne z perspektywy osób zajmujących się zarówno diagnozą, jak i pomaganiem rodzinom w sytuacji okołorozwodowej, w tym uwaga poświęcona została trudnościom wynikającym ze współczesnych przemian rodziny (rozwód w rodzinie przebywającej na migracji i powrót części rodziny do kraju; rekonstrukcja systemu rodzinnego przed formalnym orzeczeniem rozwodu itp.). Książka zainteresuje profesjonalistów (psychologów, pedagogów, prawników, sędziów, mediatorów, terapeutów), ale poprzez swoją praktyczną formę (opisy przypadków, wskazówki zawarte w ramkach dotyczące rozumienia zachowań i postępowania w różnych sytuacjach) może być również przydatna dla dorosłych znajdujących się w sytuacji rozwodu i poszukujących pomocy dla siebie i swoich dzieci.